کد خبر: 1213074
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی در گفتگو با «جوان»:
موضوع اشتغال همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و دغدغه دولت بوده که در این راستا بسیج سازندگی اقدامات خوبی انجام داده است. در هفت ماهه نخست امسال از منابع بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ب» تبصره۱۶ اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات جذب شد
جوان آنلاین: بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی با برنامه‌ریزی و عملیاتی‌کردن پروژه‌های مختلف در این استان توانسته است گام‌های مؤثری از جمله ارائه تسهیلات برای ایجاد فرصت شغلی، مرمت و تعمیر واحد‌های مسکونی به همت جهادگران و آبرسانی به روستا‌های دارای تنش آبی در جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط بردارد. برای اطلاع از اقدامات صورت‌گرفته در این استان سراغ سرهنگ پاسدار سعید فرامرزی، رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
 
 
 
گفتگو را با موضوع اشتغال‌زایی‌ها و اقدامات و حمایت‌های بسیج در این زمینه شروع کنیم. 
موضوع اشتغال همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و دغدغه دولت بوده که در این راستا بسیج سازندگی اقدامات خوبی انجام داده است. در هفت ماهه نخست امسال از منابع بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ب» تبصره۱۶ اعتبار ۱۰۷ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات جذب شد. این تسهیلات در چهار عرصه صنعت، خدمات، کشاورزی و مشاغل خانگی بوده که برای هزارو ۳۴۲ نفر فرصت شغلی ایجاد شده و نسبت به سال گذشته ۲۴۰ درصد رشد داشته است. در این عرصه با توجه به میزان درخواست‌ها سقف تسهیلات پرداختی ۱۵۰‌میلیون تومان در بخش خویش‌فرمایی و با بازپرداخت هفت ساله و سود ۴ درصد با همکاری بانک‌های عامل است. همچنین باید اضافه کنم صندوق‌های قرض‌الحسنه، آموزش‌های مهارتی با رویکرد توانمند‌سازی و ارائه تسهیلات سه برنامه مهم بسیج سازندگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که در این راستا صندوق‌های قرض‌الحسنه با رویکرد مردمی و محوریت مساجد فعال هستند. هزارو۵۰۲ نفر در یک سال گذشته برای دریافت تسهیلات اشتغال در صندوق‌های قرض‌الحسنه ثبت‌نام کردند که تاکنون به ۳۷۰نفر ۳۷۰میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. با توجه به نامگذاری سال۱۴۰۲ به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر، اقدامات لازم در سال جاری برای اعطای وام به افراد باقی‌مانده نیز با جدیت و سرعت در دستور کار است. باید تأکید کنم برگزاری دوره‌های آموزشی مشاغل خانگی در حوزه‌های مختلف از جمله پرورش طیور، کشاورزی و دامداری برای بیش از ۷ هزار نفر از مردم استان مرکزی در سال گذشته انجام شده است که بخشی از این آموزش‌ها در راستای تفاهم‌نامه بسیج سازندگی این استان با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان زندان‌های استان مرکزی در سال۱۴۰۱ بود. طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان سال شاهد شکل‌گیری حداقل هزارو ۵۰۰ فرصت شغلی دیگر در استان مرکزی خواهیم بود. 
 
چه اقداماتی در حوزه مرمت، بازسازی و ساخت مسکن محرومان داشته‌اید؟
گروه‌های جهادی را باید بازوی همیشه فعال بسیج در نظر داشته باشیم که در این عرصه‌ها به خوبی پیش می‌روند. بر همین اساس از ابتدای امسال در عرصه محرومیت‌زدایی به همت گروه‌های جهادی استان، ۴۶ واحد مسکونی در مناطق کم‌برخوردار و روستایی استان مرمت و بازسازی شده است، البته باید تأکید کنم که تعداد گروه‌های جهادی فعال در عرصه ساخت مسکن حدود ۲۳۰ گروه است و با همت همین جهادگران ۳۰ واحد مسکونی برای نیازمندان در استان طی سال جاری احداث شده است. در موضوع احداث مسکن محرومان بسیج سازندگی استان مرکزی در دو سال اخیر تعداد ۶۰۰واحد مسکن محرومان را بر محور نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی تحویل خانواده‌های محروم داده است. منازل مسکونی ساخته‌شده از سوی گروه‌های جهادی بسیج سازندگی ضمن ارتقای کیفی شیوه اجرای پروژه‌های عمرانی در مجموع به میزان ۳۷هزار مترمربع فضای ساختمانی احداث شده و مساحت کل منازل در دورترین روستا با پراکندگی بالا و بعضاً در مسیر‌های با تردد بسیار دشوار صورت گرفته است. 
 
اگر از اولویت‌های بسیج سازندگی بخواهید بگویید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
برداشتن غبار محرومیت و مظلومیت از مناطق محروم یکی از رسالت‌های مهم بسیج سازندگی است که در این راستا شتابنده حرکت می‌کنیم و هیچ گونه توقفی در این مسیر نخواهیم داشت. هدایت و پشتیبانی اردو‌های جهادی از جمله مهم‌ترین اولویت‌های بسیج سازندگی است. در این مسیر علاوه بر تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی به مردم دنبال می‌شود. هم اکنون بیش از هزارو۳۰۰ گروه جهادی در سامانه اطلس جهادگران در ۱۲عرصه مختلف فعال هستند که منشأ خدمات به مردم و ولی‌نعمتان انقلاب هستند. 
 
آیا گروه‌های جهادی بر اساس تخصص‌های لازم دسته‌بندی می‌شوند؟
امروز رویکرد فعالیت‌های گروه‌های جهادی کاملاً تخصص‌محور است و بیش از ۲۹هزار جهادگر در سطح استان سازماندهی شده‌اند. همچنین سازماندهی ۲۲قشر تخصصی، ایجاد سه قرارگاه معین در شهرستان‌های استان مرکزی، ایجاد ۱۲قرارگاه منطقه‌ای، ۱۲۰طرح محرومیت‌زدایی در خصوص ذخیره آب، ساخت و مرمت مسکن، برگزاری ۵۵۰کلاس آموزشی، قالیبافی و خیاطی با محوریت اقتصاد مقاومتی از جمله اقدامات گروه‌های جهادی در استان مرکزی است. ۴۵مدرسه کانکسی در نقاط مختلف استان شناسایی و ساخت ۳۰مدرسه به گروه‌های جهادی واگذار شده است. 
 
در بحث آبرسانی‌ها چه اقداماتی داشته‌اید؟
سال گذشته ۴۵روستای دارای تنش آبی استان شناسایی شد که در ۲۲روستا عملیات آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۳۷۰میلیارد ریال انجام شد و در هفته بسیج سازندگی امسال نیز عملیات آبرسانی به سه روستای دیگر انجام می‌شود. سیاستگذاری و رویکرد بسیج سازندگی استان مرکزی در اجرای طرح‌های عمرانی، اشتغال و محرومیت‌زدایی، اقدام و حرکت بر بستر طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در راستای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی و مردمی در روستا‌ها قلمداد می‌شوند و آسایش و رفاه مردم به ویژه محرومان را رقم می‌زند، به همین دلیل اجرای طرح‌های مرتبط با آب کشاورزی در مناطق محروم و کم‌آب را با هدف کمک به ایجاد اشتغال، افزایش سطح زیرکشت و جلوگیری از هدررفت منابع آب از سوی جهادگران بسیج سازندگی در قالب احداث خطوط انتقال آب، کانال‌های کشاورزی، استخر‌های ذخیره آب و لایروبی قنوات در دستور کار قرار گرفته است، به عنوان نمونه در ۱۸ماه گذشته در زمینه بهبود راندمان انتقال آب مزارع بیش از ۴۲کیلومتر خط انتقال آب کشاورزی، در زمینه تأمین منابع آبی پایدار بیش از ۲۸کیلومتر کول‌گذاری، مرمت و لایروبی قنوات و در زمینه ارتقای راندمان ذخیره مخازن در مجموع ظرفیت ۳۴هزار مترمکعب استخر ذخیره آب کشاورزی با مشارکت گروه‌های جهادی محله‌محور پایگاه‌های بسیج در روستا‌ها اجرا شده است. اجرای همین پروژه‌ها باعث شده است ضمن افزایش سطح زیر کشت کشاورزی، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در مناطق محروم نیز محقق شود.
برچسب ها: اشتغالزایی ، تولید ، بسیج
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار